EMDR

OGEN EMDR

Wat is EMDR

EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing.
Het is een effectieve therapievorm voor mensen die een heftige gebeurtenis hebben meegemaakt en daar blijvend hinder  van ondervinden.  Dat kan zich voordoen  in de vorm van herbelevingen,  flashbacks, gedachten en herinneringen die zich te pas en te onpas aan je opdringen. Je voelt daarbij vaak een zeer groot ongemak wat zich kan uiten in:

  • vermijdingsgedrag
  • schrikreacties
  • angsten met of zonder paniekaanval
  • nachtmerries
  • verdriet (onverwerkt liefdesverdriet – scheidingsverdriet)
  • schuld- en schaamtegevoel
  • depressie
  • verslaving

Hoe werkt EMDR

Als eerste wordt de heftige gebeurtenis zo goed mogelijk door jou verwoord. Het gaat om de beelden, de gedachten en de gevoelens die je daar NU nog bij ervaart. Dat doen we zo nauwkeurig mogelijk.  Wanneer eenmaal is vastgesteld hoeveel last je NU nog ervaart, starten we met het verwerkingsproces.

Via een koptelefoon krijg je afwisselend in beide oren een pieptoon te horen, terwijl je tegelijkertijd de vervelende gebeurtenis voor de geest haalt. Je kunt ook de opdracht krijgen om mijn vingers te volgens die voor je ogen een links-rechts beweging maken. Een andere mogelijkheid is dat ik aan weerzijden van een van je knieën  tikjes geef, terwijl jij je concentreert op de heftige gebeurtenis en op de veranderingen die gaan plaatsvinden.

Dit gebeurt allemaal in een strak en vlot tempo, waardoor we in feite je brein gaan overbelasten, zodat het de heftige gebeurtenis met de daarbij behorende emoties gaat verwerken. Hoe dat precies in werking gaat,  is vooralsnog niet helemaal wetenschappelijk verklaard, maar dat het werkt, staat inmiddels wel vast.
EMDR is door de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro eind vorige eeuw ontwikkeld en sindsdien wordt het over de hele wereld door hypnotherapeuten, psychiaters, psychotherapeuten, psychologen, en artsen toegepast.

Het Resultaat

Door de behandelingen zal de lading van de gebeurtenis verminderen en de emoties  verliezen hun intensiteit. In de praktijk houdt dat in dat je niet meer beheerst wordt door die emoties en alle nare gevolgen die daar bij horen. Je durft bijvoorbeeld weer te vliegen, auto te rijden of een relatie aan te gaan.

In de regel heb je 1 tot 3 sessies EMDR nodig voor problemen die te maken hebben met een enkelvoudige gebeurtenis.

 

Ik ben EMDR master-practitioner en lid van de Samenwerkende EMDR Therapeuten Nederland. Je kunt voor nog meer informatie  hier ook hun folder downloaden.